Silna reprezentacja artystów kultowej formacji Gruppa na marcowej aukcji

Działalność Gruppy uznawana jest za najbardziej charakterystyczną manifestację artystyczną w polskiej sztuce lat osiemdziesiątych. Obrazy jej członków – Włodzimierza Pawlaka, Ryszarda Grzyba, Pawła Kowalewskiego, Marka Sobczyka i Jarosława Modzelewskiego – znalazły się w ofercie marcowej Aukcji Sztuki Nowoczesnej.

Twórczość malarzy Gruppy była wyjątkowo wielowątkowa i zróżnicowana pod względem artystycznym. Podobnie jak sama formacja stanowiąca zbiór indywidualności artystycznych, które połączyła nie tyle zbieżna koncepcja sztuki, co wspólna potrzeba kontestowania rzeczywistości.

Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem Aukcji Sztuki Nowoczesnej

Marek Sobczyk, Sztuka perska, 2008
Marek Sobczyk, Sztuka perska, 2008, tempera, płyta MDF; 70 × 100 cm
sygnowany na odwrocie: „Marek Sobczyk 20[data zamazana] | Sztuka perska | temp. jajk. 70 × 100 cm”
Gruppa – neoekspresyjni artyści kontrkultury

Gruppa (1983-1989) zawiązała się i funkcjonowała w szczególnym kontekście politycznym, jakim był okres stanu wojennego. Formacja zawiązała się na gruncie wyraźnie kontrkulturowych postaw jej członków. Artyści poznali się w czasie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie połączyła ich otwarta niechęć do jałowego treściowo postakademickiego malarstwa dominującego na uczelni.  Chcieli tworzyć sztukę zaangażowaną, odnoszącą się do ówczesnych realiów, w sposób pozbawiony martyrologii komentującą rzeczywistość społeczno-polityczną. Dla artystów Gruppy pragnienie wolności wyrażało się w brutalności formy, drwinie, bluźnierstwie i naruszaniu wszelkiego tabu. Estetycznie wpisywali w malarstwo popularnej w latach 80.  Nowej Ekspresji czy Neue Wilde – ich obrazy były świadomie antyestetyczne i krzykliwe, operujące absurdem i groteską. Malowali szybko i dużo, nieustannie demitologizując i demistyfikując czas, w którym przyszło im żyć i tworzyć.

Ryszard Grzyb, Bezmyślność i trawienie, 1984
Ryszard Grzyb, Bezmyślność i trawienie, 1984, tempera, tektura; 130 × 122 cm
sygnowany na odwrocie, p. d.: „Ryszard Grzyb 1984 | Bezmyślność i trawienie”

Militaria, genitalia i Indianie

Pierwsza wspólna wystawa Gruppy pod tytułem „Zawieszenie metafizyczne” zaplanowana była na 13 grudnia 1982 roku w warszawskiej galerii Dziekanka. Jednak obawy organizatorów przed represjami władz spowodowały przesunięcie otwarcia na styczeń 1983, a wystawa odbyła się ostatecznie pod tytułem „Las, góra, a nad górą chmura”. Organizowane w tym czasie wystawy uzupełniane były przez artystów odczytami i muzyką. Do Gruppy przylgnęło w tym czasie określenie „Militaria, genitalia i Indianie” – jej twórczość bowiem pełna była emblematów popkultury, flag, symboli Victorii, a także motywów seksualnych i religijnych wpisanych w kontekst polityczny i narodowy.

Włodzimierz Pawlak, Autoportret, 2012
Włodzimierz Pawlak, Autoportret, 2012, olej, płótno; 50 × 40 cm
sygnowany na odwrocie: „WŁODZIMIERZ PAWLAK | AUTOPORTRET | 50 × 40 | 2012”

Galeria Dziekanka

W latach 1985-86 istotne dla wystąpień Gruppy były wspólne sesje malowania, które miały miejsce w Galerii Dziekanka. Odbyły się cztery takie wydarzenia, w trakcie których artyści mieszkali i pracowali w galerii, a w ich wyniku powstały liczne prace na papierach. Wspólne malowanie „papierów” zainicjowali Sobczyk i Modzelewski podczas pobytu na stypendium w Niemczech, gdzie powstały cztery pierwsze tego typu prace. „Papiery” malowane swobodnie, zamaszyście i kolorowo dawały możliwość pełnego „wyżycia się” w malarstwie. Oficjalne rozwiązanie Gruppy nastąpiło w czerwcu 1989 wraz z akcją przemalowania płotu pod lokalem wyborczym „Solidarności”.

Aukcja Sztuki Nowoczesnej w Domu Aukcyjnym Libra odbędzie się 26 marca 2018 roku o godzinie 19:00. Na wystawę przedaukcyjną zapraszamy do nowo otwartej siedziby Domu Aukcyjnego Libra przy ul. Złotej 48/54  już od 16 marca.

Paweł Kowalewski, Gdzie powiesić Matkę Boską, 2008
Paweł Kowalewski, Gdzie powiesić Matkę Boską, 2008, serigrafia kolorowana; edycja 1/20; 65,5 × 78 cm
sygnowany p. b.: „1/20 PAWEŁ KOWALEWSKI 2008” edycja 1/20
ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)