Numer katalogowy: 35

Tamara Berdowskaur. 1962

Kompozycja przestrzenna biała, 2005

technika własna: folia, akryl, metal; 40 × 100 × 70 cm

Wystawiany:

● Tamara Berdowska. Obrazy. Kompozycje przestrzenne, Nautilius, Kraków 2005.

Cena wywoławcza: 9 000 zł ●

Estymacja: 15 000–25 000 zł

Cena wylicytowana: obiekt niedostępny

Tamara Berdowska – malarka i twórczyni instalacji. Odbyła studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1985-1990. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni prof. Janiny Kraupe-Świderskiej w 1990 roku, aneks z grafiki w Pracowni Filmu Animowanego. Od 2000 roku jest uczestniczką sympozjów i plenerów malarskich organizowanych przez dr Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince koło Chełma, Orońsku oraz w Radziejowicach.

Tamara Berdowska jest artystką niezwykle konsekwentnie posługującą się językiem abstrakcji geometrycznej. Jeszcze w okresie studiów artystycznych pozostawała pod wpływem malarstwa impresjonistycznego, jednak w procesie kształtowania własnej twórczej tożsamości zaczerpnęła z tego nurtu jedynie niezwykłą wrażliwość na kolor i światło. Sztalugowe  obrazy Berdowskiej najczęściej przybierają centryczne formy: są to wiry, spirale lub romby o rozchodzących się świetlistych elementach zbudowanych z drobnych, mozaikowych elementów. Artystka posługuje się przygaszoną paletą barwną, ze szczególną skłonnością do błękitów i szarości. W swojej twórczości za pomocą uporządkowanych geometrycznych struktur dąży do uchwycenia tematów uniwersalnych, transcendentnych. Jej obrazy zdają się mieć charakter nowoczesnych medytacyjnych mandali.

W 1994 Tamara Berdowska zrealizowała pierwszą ze swoich kompozycji przestrzennych, które szybko stały się – obok tradycyjnego malarstwa – niezwykle ważną formą jej wypowiedzi artystycznej. Inspirując się metodami zgłębianymi podczas studiów nad animacją filmową, artystka opracowała system instalacji złożonych z zawieszonych w przestrzeni półprzezroczystych folii, na których wykreślała geometryczne kształty – najczęściej kwadraty lub prostokąty. Na każdym kolejnym arkuszu umieszczała figurę ustawioną pod nieco innym kątem czy nieznacznie większą lub mniejszą, a następnie mocowała folie jedna za drugą, w gęstym szeregowym ustawieniu. W ten sposób powstawały przestrzenne stereometryczne formy, które zdawały się „ożywać” w miarę oglądania kompozycji przez widza poruszającego się wokół niej. Transparentne tworzywo pozwalało także uzyskiwać interesujące efekty świetlne w zależności od kontekstu eksponowania prac. Do tej grupy dzieł należy także prezentowana Kompozycja przestrzenna biała – subtelna instalacja emanująca charakterystycznym dla tej artystki formalnym uporządkowaniem, jasnym i klarownym układem, angażująca widza w odkrywanie wielości perspektyw jej oglądu. Artystka nie narzuca odbiorcy jednego punktu widzenia ani interpretacji przez pryzmat własnych doświadczeń. Zdaje się być raczej wycofana, a swoją jednostkowość ukrywa za własnymi dziełami opowiadającymi o uniwersalnych prawidłach świata materialnego i – może w większym stopniu – duchowego. Jak pisała dr Bożena Kowalska: „twórczość Tamary Berdowskiej, odwołująca się do reguł powszechnego porządku rządzącego makro i mikrokosmosem i przykuwająca uwagę niemal mistycznym światłem, nie podlega żadnym wpływom wydarzeń realnego świata, ani też osobistych przeżyć artystki”.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)

Szanowni Państwo,

Z uwagi na żałobę ogłoszoną na terenie Warszawy zdecydowaliśmy się zawiesić datę wernisażu wystawy Louis Marcoussis – polski twórca kubizmu. Nową datę ogłosimy w przyszłym tygodniu.

Due to the official mourning announced in Warsaw, we decided to cancel the opening of the exhibition Louis MarcoussisThe Polish creator of cubism. We will announce the new date of the exhibition next week.