Numer katalogowy: 27

Natalia LL

Sztuka konsumpcyjna (zestaw 12 fotografii), 1974

vintage print; gelatin colour print, papier; 10,5 × 14,5 cm (każda),
51,5 × 51,5 cm (całość)
sygnowana l.d.: „Natalia LL, 1974” na odwrocie nalepka z Museo Castelvecchio, Verona, 1975

Wystawiany:

  • Magma, Museo Castelvecchio, Verona, 1975

Cena wywoławcza: 60 000 zł ●

Estymacja: 80 000–120 000 zł

Cena wylicytowana: 80 000 zł (sprzedaż warunkowa)

Hasło konsumpcji pojawiło się w twórczości Natalii LL na początku lat. 70. XX wieku. Rewolucyjne i przewrotne połączenie wątku kobiecej seksualności z komentarzem do siermiężnej rzeczywistości Polski Ludowej sprawiło, że Natalia LL stała się ikoną sztuki feministycznej i społecznie zaangażowanej, legendą neoawangardy i sztuki konceptualnej. Jej najbardziej znane serie prac Sztuka konsumpcyjna i Sztuka postkonsumpcyjna to serie czarno-białych i barwnych fotografii oraz filmów ukazujących portrety kobiet zjadających w ostentacyjnie erotyczny sposób egzotyczne (w czasach PRL wręcz luksusowe) produkty: banany, arbuzy, parówki czy kisiel. W polskiej sztuce były to pierwsze manifestacje kobiecej seksualności odważnie wykorzystujące skojarzenia falliczne oraz poddające krytyce kulturę patriarchalną i męską dominację.

Początków konceptualnej twórczości Natalii LL można doszukiwać się we wrocławskim ruchu PERMAFO we wczesnych latach siedemdziesiątych, który swoje centrum miał w galerii o tej samej nazwie założonej przez artystkę wraz z Andrzejem Lachowiczem i Zbigniewem Dłubakiem. Ruch został utworzony w oparciu o ideę zacierania granic pomiędzy tym co pospolite i artystyczne. Sztuka konsumpcyjna – pisała Natalia LL – pojawia się w każdym momencie rzeczywistości, każdy fakt, każda sekunda jest wyjątkowa i niepowtarzalna dla jednostki. Oto dlaczego rejestruję pospolite i błahe wydarzenia, takie jak jedzenie, spanie, kopulacja, odpoczynek, wypowiadanie itd.

Prezentowana praca z cyklu Sztuki konsumpcyjnej będąca zbiorem 12 fotografii przedstawia modelkę w sugestywny sposób zjadającą banana. Fotograficzny performance w swojej strukturze przypomina klasyczną narrację typu filmowego. Cechą charakterystyczną prac artystki jest konsekwencja w obrębie danego cyklu oraz klarowna, powtarzalna struktura, w której sam proces tworzenia jest równie nasiąknięty treścią, co efekt finalny. Sztuka Natalii LL była analogiczna do działań czołowych reprezentantek ruchu feministycznego na świecie pozostając jednocześnie całkowicie nowatorska i oryginalna. Prace powstały na jedną z najważniejszych wystaw artyski w całym okresie jej twórczości, a odbitki z niej są najbardziej poszukiwanymi zdjęciami na rynku dzieł stuki.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)