Numer katalogowy: 22

Marian Warzecha(ur. 1930)

bez tytułu

technika własna/assemblage, akryl, tkanina, płyta; 98,5×98,5 cm

sygnowany p.d.: „MWarzecha”

Cena wywoławcza: 40 000 zł ●

Estymacja: 50 000–60 000 zł

Marian Warzecha – malarz, twórca reliefów i asamblaży, urodzony w roku 1930 w Krakowie. Już w okresie nauki w tamtejszym liceum plastycznym prowadził oryginalne eksperymenty, głównie w formie kolaży. To właśnie ta technika pozostała mu szczególnie bliska przez kolejne długie dekady. W późniejszym czasie studiował w krakowskiej ASP malarstwo (lata 1949-50) i scenografię (1952-56; dyplom u Andrzeja Stopki otrzymał w roku 1957), a także etnografię i historię sztuki na UJ. Współtworzył reaktywowaną w roku 1957 Grupę Krakowską. Brał udział w II Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w roku 1957 oraz w Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w roku 1966.

Obracając się w środowisku Tadeusza Kantora, Warzecha na krótko uległ fascynacji informelem, jednak już pod koniec lat 50. powrócił do prac w ulubionym medium kolażu i, nieco później, asamblażu. Jego twórczość cechowała swoista asceza, wręcz „ubóstwo” wykorzystywanych drobnych przedmiotów i wąskiej gamy barwnej utrzymanej w naturalnych, zgaszonych tonacjach. Badanie możliwości dzieła plastycznego w kontekście tekstualności do pewnego stopnia włączało Mariana Warzechę w krąg artystów konceptualnych. „Na lata sześćdziesiąte przypada okres największego rozkwitu sztuki Mariana Warzechy. Wykonuje wtedy delikatne monochromatyczne reliefy, najpierw układając wypukłe kwadraty utrzymane w wyraźnie przestrzeganej geometrycznej dyscyplinie, potem syntetycznie potraktowane postaci ludzkie (…) Powstają, jak sam określał, quasi-przedmioty, z których wyeliminowane zostały nieistotne strukturalne czynniki”.

Prezentowany asamblaż stanowi właśnie taki autonomiczny przedmiot artystyczny – nie zaś obraz sensu stricto. Przywodzi na myśl twórczość Kantora z przełomu lat 50. i 60., jednak w wydaniu Mariana Warzechy podobny zamysł kompozycyjny zyskuje bardziej geometryczny i uporządkowany charakter. Artysta w swojej pracy posługuje się wyłącznie białą farbą – barwą, którą szczególnie sobie upodobał. Pod powierzchnią bieli odbiorca może odczytywać kształty wkomponowanych w obraz zwyczajnych przedmiotów, które tu stają się na poły abstrakcyjne. Warzecha „zatopił” je w warstwie farby jak biologiczne eksponaty w formalinie. Od wielu dekad jego twórczość cechuje drobiazgowe, quasi-archeologiczne (choć niepozbawione pewnej dozy refleksyjnej sentymentalności) podejście do pozornie banalnych przedmiotów ludzkiej codzienności. W swoich pracach Warzecha „rozbija jedne zbiory (…) i tworzy z nich nowe konstelacje. Niczym architekt buduje kolejne światy i porządki. Niczym etnograf gromadzi, analizuje i porządkuje zebrane materiały dotyczące różnej działalności człowieka. Niczym archeolog wydobywa ślady przeszłości wyrzucone na obrzeża naszej pamięci i historii. Oczyszcza je z kurzu zapomnienia i przywraca do życia”.

Marian Warzecha zyskał opinię artysty tajemniczego, wycofanego, nie lubiącego rozgłosu i wystaw. Prezentowana na naszej aukcji praca stwarza jedną z nielicznych okazji do obcowania z jego sztuką.

Kontakt:

Libra Dom Aukcyjny

ul. Emilii Plater 49 XIII p.
00-125 Warszawa

Newsletter

Subskrypcja katalogu

Zgłoś swoje dzieło sztuki do sprzedaży w Domu Aukcyjnym Libra!
Oferujemy dwie drogi sprzedaży, dogodne warunki i szybkie płatności info@artlibra.pl +48 660 299 912