Numer katalogowy: 28

Józef Hałas(1927–2015)

Góra P-R 1986

technika własna, olej / płótno
115 × 130 cm
opisany na odwrociu: GÓRA P-R
[reszta sygnatury ukryta pod oprawą]

Proweniencja:
• Kolekcja prywatna, Polska
• Aukcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (dar od artysty)

Estymacja: 50 000 – 70 000 PLN ●

Cena wylicytowana: Dostępny w ofercie poaukcyjnej

„Najważniejsze dla Józefa Hałasa były spotkania z naturą, a nie
czyjąkolwiek sztuką. […] Góry fascynowały, były niemalże znakiem
firmowym artysty i jako ikoniczny znak pojedyncza góra
pojawia się najczęściej na obrazach Józefa Hałasa. ” *

Józef Hałas – malarz i rysownik związany ze środowiskiem wrocławskim.
Malarstwo studiował we PWSSP (obecnie ASP) we Wrocławiu pod kierunkiem
wybitnego kolorysty, prof. Eugeniusza Gepperta – dyplom uzyskał
w roku 1954. Po studiach pracował jako pedagog na macierzystej
uczelni oraz współtworzył lokalne formacje artystyczne, takie jak Grupa
X czy Szkoła Wrocławska (od 1967 roku znana jako Grupa Wrocławska).
W początkowym okresie twórczości inspirował się malarstwem surrealistycznym,
w szczególności tym w redakcji Paula Klee. Fascynowała go
także twórczość dzieci i samouków – był wielbicielem Nikifora Krynickiego.
Sam z czasem zwrócił się w kierunku malarstwa na pierwszy rzut oka abstrakcyjnego,
jednak zawsze osadzonego w studium natury, której zjawiska
sprowadzał do uproszczonego znaku na płótnie. Jak pisał historyk sztuki
i kurator jednej z wystaw Hałasa, „chęć porządkowania, syntetyzowania,
były naczelnym motorem jego sztuki. Można przecież jeden motyw drążyć
przez całe życie, malować i nawet nie zdawać sobie sprawy z tego.
Można do motywu wracać przez całe życie, realizować go na nowo, z nową
inwencją i siłą” *.
Do serii, które artysta tworzył przez znakomitą większość życia, eksplorując
na nowo ten sam wątek, należy prezentowana „Góra PR”. Hałas
przyszedł na świat w Nowym Sączu i pejzaż górski był mu szczególnie
bliski. W swoich pracach sprowadzał motyw góry do geometrycznej figury
trójkąta, zaś otaczający pejzaż – do rytmicznego układu pasów czy drobnych
kresek. W tym przypadku kompozycja przybrała barwy ziemi, od beżów po
głębokie brązy, przełamane kontrastem czerwieni w dolnych narożnikach.
Obrazy Hałasa w swoim misternym układzie często przypominają tkaniny.
Zdaniem artysty zabieg sprowadzenia zjawisk znanych z rzeczywistości
do formy symbolu skłania do wyciszenia i kontemplacji zawartego w nich
pierwiastka duchowego.
* B. Deptuła, Błogosławiona niepewność. O malarstwie Józefa Hałasa,
w: Józef Hałas. Poszukiwania/In Pursuit, kat. wystawy, Muzeum
Architektury we Wrocławiu, red. zbior., Wrocław 2017, s. 13.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)