Numer katalogowy: 33

Jarosław Modzelewskiur. 1955

Kobieta wsiada na rower w kierunku Magdalenki, 1993

olej, płótno; 115 × 130 cm
sygnowany na odwrocie l.g.: „Jarosław Modzelewski | „Kobieta wsiada na rower | w kierunku Magdalenki” | olej 115 × 130 | 1993”

Wystawiany:

● Jarosław Modzelewski. Przegląd z malarstwa, Bunkier Sztuki, Kraków, 2000, poz. kat. 36.

Reprodukowany:

● Jarosław Modzelewski. Przegląd z malarstwa, katalog wystawy w Bunkrze Sztuki, red. zbior., Kraków 2000, s. 84.

 

Cena wywoławcza: 50 000 zł ●

Estymacja: 65 000–85 000 zł

Cena wylicytowana: dostępny w ofercie poaukcyjnej

Jarosław Modzelewski – malarz, rysownik i pedagog. W latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie od 1982 pracuje jako wykładowca. Rok później wraz z pięcioma innymi artystami (Pawlakiem, Sobczykiem, Grzybem, Kowalewskim i Woźniakiem) utworzył formację Gruppa, która szybko stała się „wizytówką” polskiej neoekspresji lat 80. W początkowym okresie twórczości Modzelewski posługiwał się wyabstrahowanymi znakami i ideogramami oraz powielanymi motywami z szablonu, niejako w nawiązaniu do amatorskiej antyrządowej sztuki ulicznej ówczesnego czasu. W latach 1986–1989 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się niezwykłością i pewną dozą niepokoju. Obrazy tworzone przez Modzelewskiego w latach 90. odznaczają się daleko idącym uproszczeniem, wręcz schematycznością ujęć postaci ludzkich, które wykonują gesty i czynności opisane w tytułach. Wiele z tych scen odbywa się na pustych lub oderwanych od nich, abstrakcyjnych tłach. Wrażeniu pewnej kostyczności służy też zmiana techniki malarskiej, która nastąpiła w 1997 – z olejnej na temperową.

Na przełomie lat 2001 i 2002 w twórczości artysty pojawiły się nowe wątki wynikające z zainteresowań wnętrzem kościołów, szczególnie ich prozaiczność kontrastująca z duchowym wymiarem. Modzelewski nazywany jest „malarzem ikon codzienności”. Interesuje go polityka, wątki literackie i historyczne, a także egzystencjalne. Cechą charakterystyczną jego prac jest uproszczona forma i narracyjność, ale i wrażenie niedopowiedzenia.

Prezentowany obraz powstał w latach 90., który to okres Jarosław Modzelewski sam uważa za najważniejszy w swojej twórczości. Posługuje się w nim mocno ograniczoną paletą barwną: płaskimi plamami lubianych przez siebie czerwieni i błękitu uzupełnionych czernią. Sylwetka tytułowej kobiety potraktowana jest skrótowo, niemal abstrakcyjnie. Wyabstrahowane jest także tło sprowadzone do geometrycznych figur, bez jakiejkolwiek sugestii realistycznego pejzażu. Modzelewski jako niestrudzony „piewca codzienności” w charakterystyczny dla siebie sposób wyławia z rzeczywistości scenki rodzajowe – z pozoru zwyczajne, choć za sprawą kunsztu artysty naznaczone tajemniczą symboliką i rodzajem melancholijnej aury.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)

Szanowni Państwo,

Z uwagi na żałobę ogłoszoną na terenie Warszawy zdecydowaliśmy się zawiesić datę wernisażu wystawy Louis Marcoussis – polski twórca kubizmu. Nową datę ogłosimy w przyszłym tygodniu.

Due to the official mourning announced in Warsaw, we decided to cancel the opening of the exhibition Louis MarcoussisThe Polish creator of cubism. We will announce the new date of the exhibition next week.