Numer katalogowy: 50

Jarosław Modzelewski(ur. 1955)

Chłopiec z lewkiem, 1996

olej, płótno, 180 × 136 cm

sygn. na odwrocie: „Jarosław Modzelewski | Chłopiec z lewkiem 1996 | 180 × 136 | olej”

wystawiany i reprodukowany:

  • Jarosław Modzelewski, Obrazy 1977 – 2006, red. Jan Michalski, Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 189; Galerie B., Frankfurt nad Odrą 1996.
  • Jarosław Modzelewski. Nieuchronne zawężenie pola zainteresowań, Galeria Arsenał, Białystok styczeń – luty 1997, s. 3.
  • Museum Waldhof – Bielefelder Kunstverein, Bielefeld 1997, s. 21.

Cena wywoławcza: 42 000 zł ●

Estymacja: 46 000–60 000 zł

Cena wylicytowana: Dostępny w ofercie poaukcyjnej

Jarosław Modzelewski (ur. 1955) – malarz, rysownik, pedagog. Modzelewski nazywany jest „malarzem ikon codzienności”. Interesuje go polityka, wątki literackie i historyczne, a także egzystencjalne. Najwięcej uwagi poświęca człowiekowi. Cechą charakterystyczną jego prac jest prosta forma i narracyjność. Maluje w sposób uproszczony, umowny, ale nigdy nie przekraczając granicy realizmu.

Studiował w latach 1975-1980 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie od 1982 pracuje jako pedagog. W tym samym roku był jednym z założycieli Gruppy. W początkowym okresie twórczości artysta stosował wyabstrahowane znaki i ideogramy, a następnie uproszczone, powielane motywy z szablonu. W latach 1986-1989 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. W indywidualnej twórczości Modzelewskiego cała dekada lat 90. stała pod znakiem „malowanych orzeczeń”. Powstające w tym okresie obrazy odznaczają się daleko idącym uproszczeniem, nawet schematycznością ujęć postaci ludzkich, które wykonują gesty i czynności opisane w tytułach. Wiele z tych scen odbywa się na pustych lub rozwiązywanych niezależnie od nich, abstrakcyjnych tłach. Wrażeniu pewnej kostyczności służy też zmiana techniki malarskiej, która nastąpiła w 1997 – z olejnej na temperową. Na przełomie lat 2001 i 2002 w twórczości artysty pojawiły się nowe wątki wynikające z zainteresowań wnętrzem kościołów, szczególnie ich prozaiczność kontrastująca z duchowym wymiarem.

Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)