Numer katalogowy: 15

Jan Lebenstein(1930 –1999)

Kąpiel, 1970

pastel, tusz / papier kremowy
64 × 48,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d.: Lebenstein 70

Estymacja: 18 000 – 22 000 PLN ●

Cena wylicytowana: Obiekt niedostępny

„Wszystkie zwierzęta są równe. Ale niektóre zwierzęta są
równiejsze od innych.” *
Rok po ukończeniu studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Plastycznych
Jan Lebenstein wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki
„Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi” (1955). Jego pierwszy międzynarodowy
sukces przyszedł już w 1959 – malowane grubo kładzioną i różnorodnie
opracowywaną farbą „figury osiowe” niespełna 30-letniego Lebensteina
zdobyły Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu.
Nagroda umożliwiła mu roczny pobyt w Paryżu, a artysta wkrótce potem
na stałe osiadł we Francji.
Od lat 60. w sztuce Lebensteina formy zwierzęce powoli zastępują charakterystyczny
dla artysty motyw figury ludzkiej, który dominował w jego
twórczości od 1954 roku. Inspiracją dla powstających wówczas serii rysunków,
gwaszy i pasteli miało być życie nocne Paryża. Prezentowana praca
pt. „Kąpiel”, z jednej strony jest bliska na przykład jego „Carnets intimes”,
z drugiej za sprawą siedzącej mrocznej postaci pół-zwierzęcia, pół-człowieka
wpisuje się w fantasmagoryczne prace z cyklu „Bestiarium”. Motyw
kąpieli przywołuje biblijną opowieść o Zuzannie i starcach czy mitologiczną
historię Akteona – myśliwego z Teb, który za podglądanie Artemidy i jej
nimf w kąpieli został przemieniony w jelenia, a następnie rozszarpany
przez własne psy.
W 1974 roku Lebenstein pracował nad serią litografii o tytule „Animal Farm.
To the memory of George Orwell”, a znanej głównie z krakowskiego wydania
„Folwarku zwierzęcego” z 1990 roku. Jedna z ilustracji orwellowskich
powtarza kompozycję prezentowanego tutaj pastelu. Postaci na litografii
prezentują dla odmiany bardziej kobiece, choć niepozbawione charakterystycznej
dla Lebensteina deformacji, kształty.
* G. Orwell, Folwark zwierzęcy, il. J. Lebenstein, Kraków 1990, s. 89.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)